Sunday, December 29, 2019

Nota Pascasiswazah 001 : Topik proposal

Nota PhD

Soalan :

Saya pernah dipanggil interview. X dapat sebab penemuduga cakap topik proposal terlalu broad. Kena narrow down lagi.

Cikgu Fadzli, Johor

Jawapan:

Tujuan kita melanjutkan pelajaran adalah untuk mempelajari cara menjalankan kajian dengan betul. Menulis, menggunakan analisis yang tepat, menulis perbincangan keputusan adalah proses dalam membina kepakaran dalam bidang kita.

Topik kajian haruslah berfokus dan spesifik. Ia memudahkan pengkaji mencari literature yang sesuai dan juga dapat menyelesaikan kajian dalam masa yang ditetapkan. Tempoh untuk calon HLP adalah 2 tahun untuk master dan 3 tahun untuk PhD. Jika mereka berjaya menghabiskan dalam tempoh itu, mereka dikira sebagai Graduate On Time (GOT).

Cadangan saya untuk researcher baru cuba cari topik dengan merancang dengan asas berikut

- Topik yang anda faham
- Topik yang ada  literature untuk rujukan.
- Sampling frame jelas ( Nak kaji siapa?)
- Lokasi  (Nak kaji di mana?)
- Variable yang digunakan (Nak kaji apa?)
- Teori yang digunakan
- Instrument yang digunakan (adapt, adopt atau newly develop)

Contoh topik Phd saya, pendidikan STEM, saya kecilkan lagi scope kepada pembinaan instrument untuk mengukur kesediaan guru STEM yang kemudian saya terjemahkan ke dalam tajuk kajian :

Development and Validation of an Instrument to measure Malaysia Science Teachers' Instructional Preparedness in STEM Implementation

Development and Validation of an Instrument (Newly Develop Instrument) to measure Malaysia (Location) Science Teachers' (Sampling Frame) Instructional Preparedness (Variable) in STEM (Topic) Implementation.

Actually kawan-kawan boleh cari juga contoh tesis yang sudah dibuat oleh rakan terdahulu. Tengok tren kajian mereka. Biar ada tajuk spesifik yang dapat diselesaikan dalam masa yang ditetapkan dan paling penting, fokus juga kepada darjah kesukaran ( Kajian PhD biasanya untuk kajian kuantitatif melibatkan pembangunan modul/model/instrumen yang baru).


Saya simplify dalam video di bawah. Cuba kaji trend kajian dan cara mereka menetapkan topik kajian dan make sure topik yang kita plan nak buat tak da orang dah pernah buat.

Selamat mencuba!!!


No comments:

Asas Operasi Tambah

 Mari kita buat latihan menggunakan Liveworksheet. Tambah Set 1 Tambah Set 2 Tambah Set 3 Tambah Set 4