Wednesday, January 16, 2019

TARSIA

Tarsia adalah satu software percuma bagi membuat permainan berbentuk jigsaw, domino atau card.

Saya sudah menggunakan Tarsia sejak beberapa tahun. Hari inisaya nak kongsi bagaimana cara untuk muat turun software Tarsia dan tips and trick menggunakannya.

1. Muat turun Software Tarsia

2. Ini interface yang akan terpapar


 3.Ada tiga jenis Tarsia yang kita boleh pilih, tapi untuk tutorial kali ni kita fokus pada Jigsaw. Dalam jigsaw, ada pilihan bentuk-bentuk dan juga kepingan puzzle yang berbeza. Pilihlah idaman hati. Saya pilih Standard Parquet Jigsaw Puzzle (12 Pieces).


4. Sekarang isikan soalan (bahagian atas) dan jawapan (bahagian bawah). Di bahagian paling kanan page adalah nombor soalan.

5. Dah siap semua, boleh semak di 'table' (pilihan di bahagian bawah page).

6. Untuk cetak puzzle, boleh print di bahagian 'output'. 


7. Untuk panduan jawapan, boleh semak di 'solution'.


Nota:
1. Biasanya style penulisan di set kepada Math. Jadi bila kita tulis lebih dari dua perkataan ianya akan merapat, contohnya 'FauziahHaron'. Untuk tukar, boleh ke bahagian style (pilihan di bahagian atas page, pilih text). Dia akan bertukar kepada 'Fauziah Haron'.

2. Cara sayaa simpan hasil kerja ini ialah dengan klik print, tukar kepada 'save to pdf'. Bila-bila kita nak print, senang.

3. Cara nak ubah Tarsia daripada jadi soalan straight forward (tapi nak susun susah gak 😅), saya  adaptasi Tarsia puzzle kepada puzzle yang lebih mencabar. Boleh tengok kat sini ANTONIM.

Luv,
Cikgu Ana

No comments:

Asas Operasi Tambah

 Mari kita buat latihan menggunakan Liveworksheet. Tambah Set 1 Tambah Set 2 Tambah Set 3 Tambah Set 4