Friday, January 18, 2019

CANVA

Canva adalah satu aplikasi yang memudahkan pengguna untuk menghasilkan rekaan untuk poster, social media, poster, presentation.

Saya gunakan Canva untuk bantu semua kerja-kerja design saya. Mari kita terokai sama-sama aplikasi ni.

1. Pergi ke laman web Canva. Sign in/ Sign Up. Ini interface Canva saya. Ada beberapa design yang saya pernah buat sebelum ni. Tekan 'CREATE DESIGN'




2. Pilih rekaan yang kita nak. Saya selalu ambil yang free sahaja. Boleh lihat harga rekaan pada bahagian bawah design. Untuk tutorial kali ini saya nak buat poster. 


3. Di poster, kita pilihan layout yang kita suka. Saya pilih Classroom Rules. Saya edit dan tambah nama sekolah, Sekolah Dalam Hospital PPUKM.




4. Jika kita nak tambah gambar, taipkan sahaja di bahagian search. Saya cari gambar 'Kids'. Kita boleh ubah juga bentuk text, layout, element, text, background dan uploads. Uploads tu jika kita ada gambar simpanan sendiri, boleh uploads juga dan masukkan dalam rekaan kita.



5. Saya masukkan gambar yang kita nak. 


6. Tada!!!


Ini beberapa design yang saya pernah buat sebelum ini. 











No comments:

Asas Operasi Tambah

 Mari kita buat latihan menggunakan Liveworksheet. Tambah Set 1 Tambah Set 2 Tambah Set 3 Tambah Set 4