Skip to main content

Pembelajaran Berpusatkan Pelajar- Ulangkaji

                Corak pembelajaran bersifat tradisioanal adalah pembelajaran berpusatkan guru. Guru akan menguasai semua proses pengajaran dan pembelajaran (PDP) dari mula hingga akhir. Guru yang memberi fakta, guru memberi nota dan kadang kala guru juga yang menjawab soalannya sendiri. Corak pengajaran seperti ini menimbulkan kebosanan kepada pelajar di mana mereka akan lebih bersifat pasif. Sesi pengajaran seperti ini tidak memberi impak yang besar kepada pelajar kerana semua fakta dan nota 'disuap' oleh guru.

               Corak pembelajaran berpusatkan pelajar lebih memberi kesan terhadap proses intelek pelajar. Pelajar diransang untuk menimbulkan tanda tanya pada subjek yang diajar. Kenapa begini? kenapa begitu? dengan perancangan kreatif guru menarik minat dalam set induksi. Kemudian pelajar sendiri akan berusaha mencari jawapan bagi persoalan. Menurut Carl Rogers, pembelajaran yang menpengaruhi tingkah laku ialah melalui penemuan sendiri.

             Mesyuarat pertama mengingatkan guru-guru untuk merancang pelajaran supaya berpusatkan pelajar dan juga didik hibur. Guru seharusnya bersifat kreatif untuk menarik minat pelajar yang sakit. Pengalaman selama setahun setengah sebelum ini menyaksikan bahawa kegigihan pelajar untuk belajar walaupun dari sudut perubatan, mereka sudah tiada harapan. Betapa sayunya hati cikgu dikala semua ubat sudah dihentikan, tetapi mereka masih gembira menerima kehadiran guru. Terima kasih sayang, doa cikgu sentiasa dengan kamu, Al-Fatihah.

            Jadi, cikgu nak ajar apa esok?

             p/s: esok first day cikgu di Sekolah Dalam Hospital PPUKM

Comments

Popular posts from this blog

Mengenal jenis makanan yang berkhasiat dan tidak berkhasiat

Aspek Perkembangan : Kognitif, Fizikal

Bahan:

Pinggan kertasKatalog Pasaraya / Surat khabar  yang mempunyai gambar makananGam / Gunting
*** Maaf, cikgu salah label di pinggan makanan berkhasiat kepada makanan sihat.

 Ini puan penasihat saya, my mentor ... Pn Nor Aisah Parijan

SK Agama MIS Lawas - Juara!!!!

X sangke walaupun 1st year aku ikut berarak, sekolah ni dapat Johan kategori sekolah. Ok la tu, wpun budak pakai bj sekolah je, tp keseragaman tu penting. Bunge manggar penuh dari depan sampai belakang, mane x menang. Seronok la, wpun kaki ni cam sakit sikit.Tu la dh tahu nk 'berjalan batis' (jalan kaki) kene la pakai kasut proper skit. Budak2 la plg semangat, dari mula smpai ke masjid, x henti2 selawat.
Insya Allah, ikut lagi next yer :)

Can Education Institution Implement STEM ? From Malaysian Teachers ’ View

Jurnal akademik pertama Cikgu Farhana dalam bidang STEM bersama penyelia Dr Othman Talib.
Diterbitkan dalam jurnal berstatus ERA Indeks 'International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences'. Boleh dimuat turun di Can Education Institution Implement STEM? From Malaysian Teachers' View